Charlotte Dumas

Charlotte Dumas (NL, 1977) kwam in november 2011 een lang weekend naar Napels voor een research-visit. Charlotte Dumas is bekend om haar fotoportretten van dieren. In een interview met Aoife Rosenmeyer vertelt Charlotte: “Mijn interesse start bij hoe we naar dieren kijken en hoe we naar afbeeldingen van dieren kijken.(...) Ik probeer werk te maken waartoe de kijker zich kan verhouden of waarin hij iets van zichzelf kan herkennen of je je er nu van bewust bent of niet.” Op haar foto’s probeert Charlotte de geportretteerde dieren altijd weer te geven als individuen met een eigen karakter.

Op zoek gegaan naar zwerfhonden in de stad vonden we op zaterdag langs de Via Marina en op Piazza Mercato Nennella, Gabriele, Maroncino, Will en andere honden, veelal verzorgd door parkeerwachters en garagehouders. De dag erna bezochten we de dierentuin van Napels. Het leek alsof de stad in oorlog was; de 9 tijgers, 5 leeuwen, 2 bruine beren, 2 kamelen, 2 uipaarden zaten treurig in kleine, aftandse kooien. Charlotte legde de dieren op straat en in de dierentuin vast op Polaroid.

Terwijl we de ene dag gelukkige dieren zagen die weliswaar vogelvrij waren, zagen we de dag erna dieren in gevangenschap in erbarmelijke omstandigheden. We concludeerden dat een onzeker leven op straat te verkiezen is boven een leven in een ‘veilige’ zoo. Zondagavond besloten we dan ook dat we in wezen een weekend lang de ‘condition humaine’ van het dier in Napels hebben bestudeerd.

Charlotte Dumas (NL, 1977) came to Naples for a research visit during a long weekend at the end of November 2011. Charlotte Dumas is known because of her foto portraits of animals. On her photographs Charlotte always tries to depict the animals als individuals with an own character.

Looking for stray dogs in the city, we found Nennella, Gabriele, Maroncino, Will and other dogs along the Via Marina and on the Piazza Mercato. These dogs were often taken care of by people working at parking places and petrol stations. The day after we visited the Naples Zoo. It seemed a city in war; the 9 tigers, 5 lions, 2 brown bears, 2 camels and 2 leopards looked sadly in small, old cages. Charlotte took Polaroid pictures of the animals on the street and in the zoo.

While on one day we saw happy animals that were neverteless free as a bird, the next day we saw animals with a home but emprisoned and in miserable circumstances. We concluded that an uncertain life on the street is a better way of living than in a ‘secure’ zoo. The whole weekend had been a study of the ‘condition humaine’ of animals in Naples.